Black Masculinities in brand expression

semiotic analysis of Natura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1809-58442024122pt

Keywords:

Publicidade, Masculinidade, Interseccionalidade, Semiótica, Consumo

Abstract

In this paper, we discuss the representations of Black masculinities in the semiotic expressions of the Natura brand on its Instagram account, through a semiotic analysis of content posted between 2018 and 2020. Based on the observation of a corpus composed of 83 posts, analyzed from an intersectional perspective and Peircean semiotics, we articulate theoretical references on advertising and consumption, race studies, and studies on men and masculinities. The analyses indicate an underrepresentation of Black men, who rarely appear as consumers of the brand, while also pointing to resignifications and reiterations of meanings related to Black masculinities in themes such as sexuality, work, care, affection, and fatherhood.

Author Biographies

Pablo Moreno Fernandes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação da PUC Minas. Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), Mestre em Comunicação pela PUC Minas. Vice-líder do grupo de Pesquisa Coragem (UFMG) e integrante dos grupos de pesquisa Bertha (PUC Minas) e GESC3 (USP).

André Peruzzo, Universidade de São Paulo

Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da ECA-USP, membro do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3), andre.peruzzo@usp.br. O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001.

Clotilde Perez, Universidade de São Paulo

Professora titular de Comunicação e Semiótica do Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (CRP – ECA/USP) Livre-docente em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP) Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) Professora do curso de Publicidade e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (PPGCom – ECA/USP) Vice-presidente da Federación Latinoamericana de Semiótica (FELS)Líder do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3) Editora de Signos do Consumo e membro do comitê editorial de Matrizes.

Published

2024-12-29

How to Cite

MORENO FERNANDES, P.; PERUZZO, A.; PEREZ, C. Black Masculinities in brand expression: semiotic analysis of Natura. Intercom - Brazilian Journal of Communication Sciences, São Paulo, v. 47, p. e2024122, 2024. DOI: 10.1590/1809-58442024122pt. Disponível em: https://www.revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/4879. Acesso em: 5 jul. 2025.

Issue

Section

Articles