The MathLibras Journey

the evolution of the project's video class scripts

Authors

  • Gabriel Henrique Possignolo Gomes Universidade Federal de Pelotas
  • Thaís Philipsen Grützmann Universidade Federal de Pelotas
  • Tatiana Bolivar Lebedeff Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.1590/1809-58442025104

Keywords:

roteiro, vídeo, Educação de Surdos, Libras, Educação Matemática

Abstract


697 / 5.000
The text presents an analysis of the changes made to the scripts of MathLibras videos, which aim to create accessible and bilingual teaching material for teaching mathematics to deaf students, with Libras as the first language and Portuguese in the subtitles as the second. The work focused on four videos, which allowed for self-reflection, in which similarities and differences were verified, and how the changes allowed for a greater reach of the project, both in subscribers to the channel and in practical application in the partner school. This analysis supported a new script model, shorter, more direct and focused on practice and solving exercises using everyday objects.

Author Biographies

Gabriel Henrique Possignolo Gomes, Universidade Federal de Pelotas

Acadêmico do Curso de Cinema e Audiovisual do Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq vinculado ao MathLibras.

Thaís Philipsen Grützmann, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel).  Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Matemática e Linguagem; em Educação – ênfase na Educação de Surdos; e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, ambas pela UFPel.  Licenciada em Matemática pela UFPel. Professora Associada da UFPel. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEMAT/UFPel). Integrante do Grupo de Pesquisa “GEEMAI – Grupo de Estudo em Educação Matemática com ênfase nos Anos Iniciais”. Coordenadora da Projeto MathLibras (https://wp.ufpel.edu.br/mathlibras).  

Tatiana Bolivar Lebedeff, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Formação de Professores em Educação a Distância pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciada em Educação Especial com habilitação em Deficientes da Áudiocomunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Associada da UFPel. Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/UFPel). Participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos / GIPES. Coordenadora Adjunta do MathLibras.

Published

2025-05-22

How to Cite

POSSIGNOLO GOMES, G. H.; PHILIPSEN GRÜTZMANN, T.; BOLIVAR LEBEDEFF, T. . The MathLibras Journey: the evolution of the project’s video class scripts. Intercom - Brazilian Journal of Communication Sciences, São Paulo, v. 48, p. e2025103, 2025. DOI: 10.1590/1809-58442025104. Disponível em: https://www.revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/4752. Acesso em: 5 jul. 2025.

Issue

Section

Articles